6.4. Просте двоскладне речення

6.4. Просте двоскладне речення

1. Продовжте речення

Порушення прямого порядку слів у реченні з метою виділення якогось із них називається
А логічним наголосом
Б інтонацією
В інверсією
Г епітетом
Д звертанням
А
Б
В
Г
Д
2. Речення, в якому одна граматична основа, називається
А двоскладним
Б односкладним
В простим
Г складним
Д називним
А
Б
В
Г
Д
3. Поширене речення в рядку
А Багато літ перевернулось.
Б Летить сніг.
В Ліс уже зеленіє.
Г Співайте.
Д Він накивав п’ятами.
А
Б
В
Г
Д
4. Двоскладним є речення
А Усюди добре, а вдома найкраще.
Б Нема в світі краще, як своя країна.
В Де був, там будь, а свій кут не гудь.
Г У січні вночі панують сови і сичі.
Д Не дай, боже, в чужій хаті жити і в чужій печі палити.
А
Б
В
Г
Д
5. Двоскладним є речення
А Без охоти нема роботи.
Б За гроші не купиш ні батька, ні матері, ні родини.
В Хто батька-матір зневажає, той добра не знає.
Г Виховав дитину в добру годину.
Д Нема кращого друженька, як рідненька матінка.
А
Б
В
Г
Д
6. Поширеним є речення
А Без жінки – як без рук.
Б Муж і жона – то одна сатана.
В Куди голка, туди й нитка.
Г Горе з дітьми, горе й без дітей.
Д Рік – не вік.
А
Б
В
Г
Д
7. Поширеним є речення
А Хто не знає – людей питає.
Б Сумнів – початок мудрості.
В Усіх дурнів не навчить.
Г Хто працює – не бідує.
Д Хто не робить, той не їсть.
А
Б
В
Г
Д
8. Поширеним є речення
А Язиком без ножа ріже.
Б Слово – полова, а праця – диво.
В Один чоловік – не толока.
Г Скарб – не друг, зате друг – скарб.
Д Позичати – друг, віддавати – ворог.
А
Б
В
Г
Д
9. Усі речення поширені, окрім
А Не варто сваритись, бо доведеться миритись.
Б Прийшла Покрова – сиди, чумак, вдома.
В Зима спитає, де влітку був.
Г Опеньки з’явились – літо скінчилось.
Д У Петрівку день – рік.
А
Б
В
Г
Д
10. Усі речення поширені, окрім
А Усе добре у свій час.
Б Осінь збирає, а весна з’їдає.
В Час усього навчить.
Г Час пече хліб.
Д Час – найліпший лікар.
А
Б
В
Г
Д
11. Усі речення поширені, окрім
А Не кожен день приносить щастя.
Б Солодкі ночі, а гіркі дні.
В Гори високі мають доли глибокі.
Г Гору хвали, а низ ори.
Д Сонце на всіх однаково світить.
А
Б
В
Г
Д
12. Яку синтаксичну фігуру покладено в основу поезії О.Олеся „З журбою радість обнялась…”

З журбою радість обнялась…
В сльозах, як жемчугах, мій сміх.
І з дивним ранком ніч злилась,
І як мені розняти їх?!
В обіймах з радістю журба.
Одна летить, друга спиня…
І йде між ними боротьба,
І дужчий хто – не знаю я…
А ампліфікація
Б антитеза
В еліпсис
Г безсполучниковість
Д повтор
А
Б
В
Г
Д
13. Що сприяє створенню експресії в поезії В.Симоненка „Задивлюсь у твої зіниці…”

Україно! Ти для мене диво!
І нехай пливе за роком рік,
Буду, мамо горда і вродлива,
З тебе дивуватися повік…
Одійдіте, недруги лукаві!
Друзі, зачекайте на путі!
Маю я святе синівське право
З матір’ю побуть на самоті.
А повтори
Б еліпсис
В анафора
Г риторичні вигуки і звертання
Д риторичні звертання
А
Б
В
Г
Д
14. Антоніми вжито в реченні
А Перед його очима наче з туману випливало все життя українського села: йому

ніби вчувались пісні дівчат і хлопців, пісні молодиць і косарів на лузі, він наче бачить Томків, що так щиро й привітно вітали його в своїй убогій хатинці.

Б В історичній повісті „Захар Беркут” маємо широкі картини в історичній

перспективі, масу описів тодішньої культури і звичаїв, але побіда альтруїзму над класовим егоїзмом, якою кінчається повість, здається нам утопічною.

В Наївним дитячим сном здається тепер її палке кохання до Сагайдачного, її

злиденна батьківська хата, така сіра і вбога поруч з розкішними стамбульськими палацами.

Г На мій дзвінок мені відчинила двері симпатична літня жінка явно не

слов’янського походження.

Д Щось епічне й святкове почувалось у полі, одвічний перебіг часу й величний

спокій.
А
Б
В
Г
Д
 
15. Не є синтаксичною фігурою художній засіб
А інверсія
Б патетичне звертання
В анафора
Г епіфора
Д евфемізми
А
Б
В
Г
Д
16. Який художньо-виражальний засіб, використаний Т.Шевченком у фрагменті твору

Стоїть явір над водою,
В воду похилився.
На козака пригодонька –
Козак зажурився…
А анафора
Б епіфора
В повтор (рефрен)
Г порівняння
Д паралелізм
А
Б
В
Г
Д
17. Граматичну помилку допущено в реченні
А Там, у червоній півтемряві, за столиком, у м’яких кріслах сиділо двоє чоловіків і

жінка.

Б Але він, як суворий хірург, цей біль чинив в ім’я майбутнього здоров’я.
В Якось на Свят-вечір Семен привіз батькові вечерю узвар, кутю і в’язку

в’ялених, гарних, як утемніле золото, лящів.

Г Уста, мов пуп’янок маєш, а з уст каміння жбурляєш, – сказав сумовито.
Д Чи думали ви, що черв’як з’їдає більше, аніж людина?

А
Б
В
Г
Д
 
18. Поширеним є речення
А Дівчина була висока.
Б Він був похмурим.
В У двері стукають.
Г Минуло сім хвилин.
Д Починало морозити.
А
Б
В
Г
Д
19. Текст і завдання до нього.
1. Така розповсюджена і цінна риба як короп оточена легендами і повір’ями. 2. У багатьох європейських країнах це символ сили. 3. В Італії його вважають стравою закоханих. 4. Для китайців короп – втілення наполегливості та стійкості. 5. На Новий рік будинки прикрашають зображеннями цієї риби. 6. У Японії п’яте травня – традиційний „день хлопчиків”. 7. Сім’я, де є хлопчик, обов’язково вивішує в цей св’ятковий день надувного коропа на палиці. 8. Вважають, що короп має типові чоловічі якості – силу і впертість, які так необхідні хлоп’ятам.
А. Пунктуаційну помилку допущено в реченні
А 1
Б 3
В 4
Г 5
Д 8
А
Б
В
Г
Д
Б. Допущено орфографічну помилку в слові в реченні
А 2
Б 3
В 5
Г 6
Д 7
А
Б
В
Г
Д
В. Двоскладних речень у тексті
А 2
Б 4
В 6
Г 5
Д 7
А
Б
В
Г
Д
Г. Односкладних речень у тексті
А 3
Б 4
В 6
Г 5
Д 7
А
Б
В
Г
Д